FANDOM

Когато било извършено единението на Египет, царят започва да носи две имена - хорическо име (виж Хор) и име на Небти.

Като живо въплъщение на Хор, фараонът царува под името Хор. Името му, изписано в серех е увенчано с Хор и често се поддържа от двете ръце на ка, символ на духа на племето и предшествениците му, в които е бил въплътен Хор. Името на фараона започва винаги "Хор еди кой си".

Името на Небти (думата означава "двете господарки") е онова, чрез което царят се отъждествява с двете богини на Севера и Юга - Нехбет, богиня-лешояд от Ел-Каб, и Уаджет, богиня на Буто - те са двете владетелки на короните (бялата и червената) и царят "небти" се превръща във въплъщение на двойната корона. Това име започва с "двете богини..." (превеждано от някои "повелител на двойната корона").

Удиму, четвърти или пети цар от Първа династия, добавя към тези две имена и трето - несут-бити. Несут означава "този (който принаджели) на тръстиката" (или на папратта, тъй като смисълът на думата сут е спорна). Това било името на царя на Юга, вероятно в Хиераконполис. Бити (или бит) е пчелата на Буто, символ на царствеността на Делтата. Титлата Несут-бити е тази на "царя на Горната и Долна държава", както гръцката титулатура превежда името на Птолемеите.

Златното хорическо име (Нубит) се появява в първоначалната си форма при Джосер, името на царя е следвано от слънчевия диск на Ра под знака на Сет от Омбос (нубти). Някои египтолози смятат, че в това трябва да се вижда символът на победата на Ра-Хор над Сет. От това обаче произлиза, че още от началото на Средното царство на думата се придава значението "златен Хор", тъй като Хор замества слънчевия диск, с когото се слива и се придържа към знака, означаващ злато (нуб). И така, името започва със "златен Хор", което може да се видоизменя, като например Хатшепсут го превръща в "женски Хор от тънко злато".

И накрая, третият цар от Пета династия, Какай, възприема в деня на коронацията си слънчевото име Нефериркара, разкриващо поклонничеството му към хелиополския Ра.

От Девета династия, при Хети, титулатурата започва да се подчинява на правила, а през Средното царство се среща вече напълно установена. Последователността на имената е променена. Получават се:

Ето например цялата титулатура на Тутмос III:

Тутмос III с йероглифи
серех или Хорическо име
<hiero>G5</hiero>
<hiero> E1:D40-N28-m-S40-t:O49 </hiero>
Srxtail
Име на Небти
<hiero>G16</hiero>
<hiero>-V29-sw-t-i-i-ra:Z1-mi-m-Q3*X1:N1-</hiero>
Златно хорическо име
<hiero>G8</hiero>
<hiero>-sxm-F9:F9-D45:N28-Z3-</hiero>
Име на Неуст-бити
<hiero>M23-L2</hiero> Hiero Ca1
<hiero>ra-mn-xpr</hiero>
Hiero Ca2
Име на Са-Ре (рождено име)
<hiero>G39-N5</hiero> Hiero Ca1
<hiero>G26-ms-nfr-xpr</hiero>
Hiero Ca2
  • Хорическо име: "Хор, могъщ бик, възправен в Тива"
  • Име на Небти: "Двете богини, осигуряващи дълголетие на царствеността, подобно на Ра в небето"
  • Златно хорическо име: "Златен Хор, силен с ценността и свят с диадемите"
  • Име на Несут-бити: "Цар на Горната и Долната земя, Менхеперра (в картуш) "формата на Ра е дълголетна""
  • Име на Са-Ре: "Син на Ра, Тутмес нефер Хеперу (във втори картуш), "Тот го заченал красив по форма", и името завършва с "любим на Хатор, повелителка на тюркоаза"".

Вижте също Редактиране

Also on FANDOM

Случайно уики