FANDOM

Тива [Θηβαι Thēbai] е гръцкото произношение на древноегипетското niwt "Град(ът)" и niwt-rst "Южен град (Южният град)". Намира се на около 800 километра южно от Средиземно море, на източния бряг на река Нил. Градът е столица на Waset, четвъртия ном в Горен Египет. (Думата "Waset" е използвана също така и за име на града) Днес погребалните храмове и гробници на западния бряг на реката също се смятат за част от Тива. Градът е столица на Древен Египет по време на царуването на част от Единадесета фараонска династия (Средно египетско царство) и по-голямата част от Осемнадесета фараонска династия (Ново египетско царство), въпреки че администрацията вероятно остава в Мемфис за още дълго. С идването на власт на Деветнадесета фараонска династия, седалището на властта се премества в Делтата.

Като седалище на Тиванската триада на Амон, Мут и Хонсу, Тива е позната на египетски език от края на Новото царство като niwt-imn, "Градът на Амон. Така намира място в Стария Завет като נא אמון nōˀ ˀāmôn. На гръцки това име се изписва Διοσπολις Diospolis (Диосполис), "Град на Зевс" (Зевс е божеството, което гърците идентифицират с Амон).

Името Тива често се смята за произлизащо от името на гръцкия град със същото име. Въпреки, че етимологията е неясна, Тива звучи като гръцки вариант на древноегипетското t3 ipt-swt, едно от имената на храма в Карнак, разположен в града.

Луксор и Карнак са имената на градовете, разположени на мястото или около два важни храма, разположени в близост до града.

Най-големи археологически местности около ТиваРедактиране

Theban Necropolis Map.jpeg

Карта на тиванския некропол. Голям екран

Източен брягРедактиране

Западен брягРедактиране

Външни препраткиРедактиране

Also on FANDOM

Случайно уики