FANDOM

Сварожич (Сварожиц, Сварогич, Радегаст) е славянски бог на огъня, пламъка и огнището. Син на небесния господар и пазител на космичния огън, Сварог. Сварожич има контрастна и дори противоречива натура - той пази живота, осигурява топлина и светлина и прогонва дивите животни, но също може да се превърне в стихия, унищожител, разрушител и убиец. Представян е като войнствен бог, което е характерно за всички арийски народи - слънчевите (респективно огнените) божества са винаги със силно изразени военни характеристики, защото се възприемат като борци против мрака, злото и злите сили. Сварожич е главен обект на широко разпространения сред славяните огнен култ. Като част от култа, той е особено почитан и свързан с редица табута. В огъня било забранено да се плюе и да се изхвърлят боклуци. Край огнището не бивало да се изричат обидни думи, а хората не си протягали краката към пламъка. Името на бога на огъня било толкова силно табу, че дори не го наричали и с епитетни имена, а само със Сварожич, което значи "Сварогов (син)". Пред огъня изричали клетви, тъй като огненията бог се смятал и за пазител на клетвите. Негов идол от злато съхранявали в Ретринския храм. Той също влиза в т.нар. Огнена Четворица заедно с баща си Сварог и братята си Даждбог и Перун.

Slavfire4

Also on FANDOM

Случайно уики