FANDOM

Род (Див, Дий, Диа) е изначалният, първичният славянски бог, прародител на божествата, творец на Вселената и нейн уредник. Род е върховният вселенски принцип, който установява божествения закон Правда. Той е покровител на родовите връзки, на родството и съюза вътре в рода.

В дълбока древност, в самото космично Начало съществувал сам бог Род, а освен него нямало нищо друго. По-късно той създал Вселената и трите свята Прав, Нав и Яв, и уредил всичко в тях, като заложил върховния принцип на баланс между елементите и установил висшия закон Правда, на който трябва да се подчиняват всички същества - телесни и безтелесни, всяка материя и енергия.

Род е съпруг на богинята на съзиданието и плодородието Жива и баща на богините на живота Рожденици. Почти във всички източници той се споменава в тяхното обкръжение.

В славянското езичество Див (Род) е едно от най-старите божества, унаследено от древната индоевропейска религия. Богът прародител и съзидател Dyaus (Дейвос, Дйевос, Дивс) е почитан още от пра-индоевропейците и неговият образ се е запазил у всички индоевропейски народи: у славяните Див, у гърците Дйевс (по-късно Зевс), у италийците Диус Питер (по-късно Юпитер), у иранците и индийците Дева, в санскрит - Дяус Пита, у балтите Дивас, Дивос и т.н. За бог Род се говори в средновековни източници като "О вдъхновении святого духа", "Слово об Идолах", "Слово Исайи пророка", "Chronicon Slavorum" и др. В документа "Въпросы Кирика" се споменава: "Аже се Роду и Рожанице крають хлебы и сиры и мед...". В "Слово св. Григория" е написано: "Извыкоша елени класти требы Атремиду и Артемиде, рекше Роду и Роженице, тации же егуптяне. Також и до словен доиде се слов, и ти начаша требы класть Роду и Рожаницам..."

Slavfire4

Also on FANDOM

Случайно уики