FANDOM

Шаблон:География на Древен Египет Още от Старото царство египтяните извършват пътешествия до страната Пунт, някъде в Червено море. Пунт е египтизираното наименование на едно местно име (Пун), което някои отнесли към пуните (латинските Пени), като в действителност картагенците били финикийци и се смята, че люлката им се намира в Арабия.

Пунт е източна страна и в химните на Амон-Ра се вижда как богът-слънце идва откъм Пунт, за да слезе към земите на матиау, т.е. либийците, на запад. Хатхор, покровителката на Синай, е наречена също „закрилница на Пунт“. Следователно това име може би е било използвано за всички брегове на Червено море или, по-точно, е обозначавало една все по-далечна от разкриването по време на пътешествията към нови земи, страна.

Надписите в храма в Деир ел-Бахари дават сведения за страната Пунт по време на Хатшепсут. Египетските кораби стигат до нисък бряг, според някои — бряг на тропическо море, или пък бряг на река според други тълкуватели, по която се изкачили корабите. Там растяли палми и дървета, магнолиево дърво или по-вероятно дървета за производство на есенции, местните жители обитавали колиби, повдигнати на колове. Тук хората от Пунт твърде много приличат на египтяните — кожата им е керемиденочервена, носят заострена брада и дълги сплетени коси, облечени са като египтяни, но десният крак на царя е покрит с медни обръчи, а царицата е някакво безформено същество, страдащо от затлъстяване или от елефантиазис. Египтяните са посрещнати любезно и след гощавката се стига до размяната — срещу египетските дрънкулки се получават стоки, чийто списък имаме — скъпоценно дърво, ароматични смоли, дърво с есенции, абанос и слонова кост, самородно злато от страната Аму, благовонно дърво от три вида (тошепс, хасит и ихмет), две от които сигурно са тамяновото дърво и метвицата, антимонов прах, маймуни, хрътки, леопардови кожи от Юга и местни хора, заедно с децата им. По-късно Хоремхеб изпраща експедиция в Пунт и виждаме, че същото наименование се употребява за друго място, защото жителите му са с хръгли лица, сплескан нос, малка уста и къси, къдрави коси, обаче и те носят бради — техните дарове за фараона са благовонна смола, златен прах и пера от щраус. През епохата на Хатшепсут, Пунт изглежда се е намирал в южната част на Червено море, както на африканския, така и на арабския бряг — текстът от Деир ел-Бахари говори за Пунт „върху двата бряга на Голямото Зелено“. Въпреки това възпроизведената от релефите сцена се разиграва на брега на сомалите и ако действително е изобразена река, тя може да бъде единствено река Елефант, разположена до днешния нос Гардафун.

Also on FANDOM

Случайно уики