FANDOM

Орите са трите дъщери на Зевс и Темида. В гръцката митология се различават три поколения ори, но думата поколения е употребена условно. Второто поколение не са деца на първото. Ранните автори описват първото поколение, а по-късните -второто.

Първо поколениеРедактиране

Първото поколение ори са: Тало, Афксо и Карпо. Те били богини на сезоните. Според древните гърци сезоните били три - пролет, лято и зима. В изкуството тези ори са представени като млади, красиви жени, обградени с цветя и обилна растителност, като символи на плодородието. Били почитани главно от земеделците в Гърция.

  • Тало била богинята на пролетта и цветните пъпки, пазителка на младостта.
  • Афксо (от гр.αυξανω -увеличавам) е богинята, отговорна за развитието на растенията.
  • Капро е отговаряла за есента, узряването и жътвата. Тя е била придружителка на Персефона, Афродита и Хера и се свързва също с Дионис, Аполон и Пан.

Второ поколениеРедактиране

Орите от второ поколение са Евномия, Дике и Ирена - те били богини, съблюдаващи за спазването на закона и реда, който поддържа стабилността на обществото. Били почитани главно в Атина, Аргос и Олимпия. Темида, тяхната майка е богинята на правосъдието. Тя следяла за спазването на законите - кои не уважава възрастните хора, къде са забравили закона за гостоприемството или са започнали кръвопролитна война. В тази работа ѝ помагали нейните три дъщери. Най-голямата - Евномия - следи хората да спазват законите, средната - Дике (гр. δικαιο - справедливост) - да цари справедливост по света, а най-малката - Ирена (гр. ειρηνη - мир) - да се помиряват враждуващите.

Трето поколениеРедактиране

Някои автори разглеждат и трето поколение ори. Те били Феруза -богинята на селскостопанските имоти, Евпория -богинята на изобилието и Ортосия -богинята на благоденствието.

ЧасоветеРедактиране

Освен богини на сезоните, орите са били приемани и като богини на часовете.

Имало 12 богини, покровителки на светлите часове от деня. Първоначално били 10.

  • Авги -зората
  • Анатолия - изгрева
  • Музика -сутрешния час за музика и обучение.
  • Гимнастика или Гимназия - сутрешния час за гимнастика/упражнения
  • Nymphe - сутрешния час за измиване
  • Месембрия - обяд
  • Sponde - libations poured after lunch
  • Elete - молитва, първия от следобедните часове, the first of the afternoon work hours
  • Акти или Кипър - ядене и удоволствие, втория от следобедните часове за работа
  • Hesperis - вечерта
  • Диси - залеза
  • Аркто- последната светлина за деня