FANDOM

Трудно е да се определи кога и как се е зародила китайската цивилизация. Според последни архиелогически находки край бреговете на реката Янгдце, на 90 км югазападно от град Ченгду китайската цивилизация е съществувала още преди 4500 години. Много са и митовете и легендите за създаването й. Китайците наричат себе си "деца на Жълтия император" - Хуанди (император) се смята за основател на китайската цивилизация и за неин прародител. Хуанди е роден от необикновено семейство, неговата майка е дъщеря на бог. Още като бебе е можел да говори и е бил много умен. Легендите разказват, че Хуанди имал 25 синове и 10 хиляди съветници, от които 7000 са от Небето. В легендите се казва още, че Хуанди е властвал над природата. Той е управлявал вятъра, дъжда, снега, гръмотевиците и т.н., имал 4 лица, гледащите на четирите страни, което му помага да разбира нещата около себе си. За щастието на поданиците си, Хуанди ги научава да садят, да ходят на лов, да плетат, да копаят каменни въглища и да изработват железни и бронзови оръжия. След това, под заповед на Хуанди, съветникът му Цандзъ създава йероглифите, Лиънлун създава музиката, Данжао изработва лунния календар, а Ципо написва медицинска книга. Всичко това много подобрява живота, производството и художествените дейности на хората. В запазените древни китайски записки той е представен като забележителен, мъдър и човеколюбив владетел. Преди около 4000-5000 години по време на неолита, той обединява голяма част от племената в басейна на Жълтата река Хуанхъ в днешен северен Китай. В различни източници в зависимост от периода на създаването им има четири различни версии за други 4 митични императора но според "Историческите записки" на Съма Циен те са Яо, Шун, Джуансю и Ку, всички те са потомци на Жълтия император. Приема се, че се е родил като Син на небето – титла, която по-късно се присъжда на всички императори в Китай.

Извън митологията Хуанди е вожд на едно от най-силните племена в средната част на басейна на Хуанхъ, в Централнокитайската равнина. През патриархата много племена се заселват в този район. По това време те си служат още с полирани каменни оръдия, живеят в землянки или юрти от тръстика. Въпреки суровите условия, този район е подходящ за земеделие, с което привлича заселниците и така се превръща в люлка на китайската цивилизация. Още през 5500 г.пр.н.е. в Китай вече започва да се отглежда ориз. Хората започват да се занимават и с отглеждане на животни. Друго голямо племе от този район е предвождано от владетеля Йенди, след многократното местене, войни и обединения, двете племена се обединяват с вече обособената националност "Й", от източната част на древен Китай, националността Ли и националност Мяо, от южната част на страната. След обединението на тези националности, се оформява и първоначалната китайска националност. Император Хуанди полага огромни усилия да създаде високонравствени отношения между хората си, като изработва първия морален кодекс. Той наказва със смърт проявяващите безсмислена жестокост, обучава и повишава боеспособността на армията си. Така, успява в 56 битки да победи останалите племена в района и да започне да властва над цялата територия, като същевременно си спечелва и уважението на всички племена и е признат всестранно за общ вожд. Понеже неговото племе, като занимаващо се със земеделие, се прекланя пред елемента "земя", то той получава името си според цвета на земята. Сред тогавашните племена и националности, племето на Хуанди е най-силно и с най-високо културно равнище. Императорите Хуанди и Йенди стават прародители на националност Хан, и по-късно се считат от хората като дедите на китайската нация. Около втори век пр.н.е., китайската националност се преименува в националност Хан.

  1. виж Таблица на китайските династии

Външни препратки Редактиране

Also on FANDOM

Случайно уики