FANDOM

Sphinx

Божествената същност на фараона се предава от поколение и това е жизнен принцип с божествен произход, който се изразява чрез ка - божествената мощ и жизнено дихание, които богът вдъхва на фараона и които той на свой ред разпростира върху смъртните, тъй като е техен единствен притежател и наследник на Земята. Така например фараонът, превъплъщение на Хор, бил син на Озирис, а самият той ставал Озирис след смъртта си, като от Петата династия нататък той бил същевременно и син на Ра, т.е. на Слънцето, а следователно и на върховния вседържавен бог, слят с Ра, който от Дванадесета династия нататък е Амон. Следователно именно Амон-Ра, приемайки формата на фараона, се съединявал с царицата, за да зачене престолонаследника. Текстовете непрекъснато показват фараона, най-големия син на божеството, заченат от самото него. Въпреки всичко разполагаме с твърде малко фигурни изображения на божественото раждане - Това на Аменофис III по стените на храма в Луксор, а най-известното - на царица Хатшепсут, било представено в отворената за посещение част на погребалния й храм в Деир ел-Бахари. На тези сцени на божественото раждане отговарят сцените на кърмене на фараонското дете от богинята Изида, въплътена в дърво, както Тутмос III пожелал да бъде изобразен по рисунките в гробницата си. Несъмнено той избрал Изида, защото Хатшепсут накарала да я изобразят коленичила под вимето на кравата Хатор.

Вижте също Редактиране

Sphinx Порталът Египтопедия съдържа още много статии за Древен Египет.