FANDOM

Athena ciste

Атина

Атина в древногръцката митология е богинята на мъдростта и войната. Дъщеря е на Зевс и Метида, но не Метида родила детето. Зевс се страхувал, че съпругата му може да роди син, който да вземе властта на Олимп и погълнал бременната си жена. Метида обаче родила дъщеря и почнала да кове в стомаха му шлем за нея. Зевс получил страхотно главоболие и повикал на помощ Хефест (според други митове - Прометей), който да разцепи главата му, за да го отърве от болката. Оттам излязва Атина в целия си блясък и с нов лъскав шлем. Родена от главата на Зевс, тя била най-мъдрата богиня и Гръмотвержецът често се съветвал с нея.

Според Херодот, Атина била дъщеря на бог Посейдон от нимфата Тритонида. Тази версия е по-древна от първата, тъй като е свързана с предшественика на Зевс- Посейдон. Името на Атина се среща под формата на А-та-на в микенски текстове от 2000 х. пр.Хр.

Епитетът Палада идва според някои легенди от победата й над гиганта Палант.

Атина е една от главните фигури в древногръцката митология и по своята значимост е равна на Зевс, а в периода на матриахата в митологията, даже го превъзхожда. Заедно с ролята си на богиня на войната, тя се явява и девица и защитничка на целомъдрието. Нейни символи сред животните са: змията, олицетворяваща мъдростта и совата. В храма на Атина в Атина, се разказа на Херодот е имало огромна змия, пазителка на храма. Сова и змия са охранявали в двореца на Минотавъра на о. Крит. Сред артрубутите на Атина е неотменно и щита й, украсен с главата на Медуза Горгона, за която се счита, че има магическо действие и плаши и богове и хора. Има мит, според който Атина и Посейдон харесали един и същи град на който да бъдат покровители. За да решат спора, решили койот направи по-добър подарък на града, градът да бъде негов. Посейдон подарил извор, но водата била солена като в морето и не ставала за пиене. Атина подарила маслиново дръвче, на което може да се ядат плодовете, да се прави зехтин и да се използва за дървесина. Така Атина спечелила правото да е покровителка на града и в нейна чест хората кръстили града Атина. В древноримската митология Атина се отъждествява с Минерва.

Най-известните митове, свързани с богинята Атина са:

  • Състезанието и с Арахна по фино тъкане;
  • Вземането на Златното руно - Атина участва дейно в строителството на бързия "Арго"
  • Победата на Персей над Медуза Горгона;
  • Третият подвиг на Херкулес: Битката със Стимфалийските птици.

Also on FANDOM

Случайно уики