FANDOM

Аполон е бог, както от гръцката, така и от римската митология. Той е братът-близнак на богинята на лова, съответно на Диана, в римската и на Артемида. Син е на Зевс и на Лета. Аполон се приема като бог на музиката, танците, поезията, медицината и пророчествата. Той е предводител на музите. В изкуствата е представен като красив млад мъж, често с лира в ръка.

Файл:Apollo sauroctonus.jpg

Легенди, свързани с АполонРедактиране

Още като юноша Аполон се включил в битката срещу Питон, който тормозел майка му още преди раждането му и основал Питийските игри памет на победата над чудовището. По същия повод основал в Делфи, в подножието на Парнас и светилище, където се намирал оракул, който да изказва волята на неговия баща Зевс. Хиляди хора, от всички краища на Гърция се стичали там да научат волята на боговете. Жрицата -Пития, наречена така по името на чудовището Питон, влизала във вътрешната част на храма, сядала на триножник и изпадала в унес. Жрец пристъпвал към нея и предавал въпроса на поредник поклонник. Пития често отговаряла с несвързани фрази. Жрецът ги слушал, записвал, придавал им някакъв смислен вид и ги обявявал на питащия. В чест на самия Аполон бил издигнат и първия в Древна Гърция храм по негов собствен проект -със стройни колони с капители в коринтски стил. Около храма израстнало красиво лаврово дърво. Самият Аполон бил окичен с лаврови клонки, също както и победителите в олимпийските игри; в ларвото дърво се превърнала и прекрасната нимфа Дафне - любимата на Аполон. Децата му също били много прочути и уважавани: Асклепий -богът-лечител и Орфей -прочутия певец. На остров Делос -родното място на Аполон, веднъж на всеки четири години се устроивали празненства, в които участвали представители на цяла Гърция. И в други земи Аполон имал любимци сред смъртните, с който си прекарвал времето в свирене на лира или състезания по ловкост и сила. Особено близки му били Кипарис и Хиацинт. За съжаление той загубил и двамата. Кипарис без да иска убил своя любим елен и помолил Аполон да му отнеме живота -и Аполон се смилил над него и го превърнал в стройно и мрачно дърво, което от този момент нататък гърците запозчнали са садят покрай гробовете, а Хиацинт убил случайно в състезание по мятане на диск. За да запази паметта за него, го превърнал в нежно цвете - зюмбюл. В Троянската война, Аполон е на страната на троянците и неговите стрели 9 дни носят в лагера на ахейците чума. Аполлон се бори и с Херкулес, който се опитва да открадне триножника от делфийското светилище.

  • Заедно е разрушителните си действия, той е известен и със своите съзидателни постъпки. Аполон е лечител - спира чумата по време на Пелопонеските воини. По-късно Аполон се отъждествява със Слънцето с неговите целебно и погубващо действие. Наричан е и Феб. Сливането в образа му на рационалността и тъмните стихийни сили потвърждват връзката между него и Дионис. Те са богове-антагонисти. Единият -бог на светлото начално, а другият -бог на тъмния и сляп екстаз. След 7 в. пр.н.е. образите им почват да се сближават. И за двамата се устроиват оргии в Парнас.
  • Аполон е и пророк и оракул. Неговата любима Касандра била пророчица, но след като тя отблъсната любовта му, той направил така, че хората вече да не й вярват. Сред децата му също имало пророчици -Сибила, Мопс - сина на Аполон и пророчицата Манто, Идмон - участвал в похода на аргонавтите.
  • Аполон е и пастир и пазител на стадата. Той е и основател и строител на градове, както и родоначалник на племена. Омир казва, че след като бил разкрит заговора на Хера, Посейдон и Аполон срещу Зевс (в Илиада вместо Аполон участва Атина), Аполон и Посейдон в образи на смъртни служили на троянския цар Лаомедонт и там издигнали стената на Троя, която после разрушили след като Лаомедонт не им платил надницата. Когато сина на Аполон, лечителят Асклепий се опитал да съживи човек и Зевс се ударил с мълния, Аполон си отмъстил на циклопите и за наказание бил пратен да служи като пастир на цар Амдет в Тесалия. Там той му умножил стадата и заедно с Херкулес спасил от смърт жената на цар Алкест.
  • Аполон е и музикант. Китарата му е е подарък от Хермес. Той е покровител на певците и музикантите и предводител на музите и жестоко е наказвал, всеки които дръзне да се състезава с тях.

Развитие на образа на АполонРедактиране

Also on FANDOM

Случайно уики